Critical appraisal
of numeric
query
November 2010
Sarah Lawson
Research & Learning Support
sarah.lawson@kcl.ac.uk
1
Learning objectives
examine the principles of scathing appraisal and its roleÂ
in evidence based send
Understand the different levels of quantitative evidence
Be sufficient to appraise quantitative research and judge itsÂ
validityÂ
Be able to task the relevance of quantitative researchÂ
to their own work
Know round resources available to help them to diminutivelyÂ
appraise research
Be able to smallly appraise quantitative research as aÂ
group
What is evidence based practice?
Evidence?based practice is the integration ofÂ
individual clinical expertise
with theÂ
best available extraneous clinical evidence fromÂ
systematic research
and
patients set and expectations
The evidence?based practice (EBP)Â
process.
Decision or disbelief arising from aÂ
patients care.
Formulate a focussed question.
Search for the best evidence.
Appraise the evidence.
Apply the evidence.
EBP in practice
depending upon speciality, in the midst of 50 and 80 perÂ
cent of all medical activity is evidence based.Â
www.shef.ac.uk/scharr/ir.percent.html
why does evidence from research failÂ
to hold into practice?
75% cannot understand the statistics
70% cannot critically appraise a research paper
Using research for Practice: a UK experience of the barriers scale.Â
Dunn, V. et al.
What is critical appraisal?
Weighing up evidence to see how effective it isÂ
in decision making
Balanced assessment of benefits andÂ
strengths of research against its flaws andÂ
weaknesses
measure out research process and results
Skill that needs to be dear by all healthÂ
professionals as part of their work
What critical appraisal is NOT
Negative dismissal of any piece of research
estimation of results alone
Based entirely on statistical analysis...If you want to get a full essay, order it on our website: Orderessay
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